Hildur på Urterarium ønsker oss velkommen.

Minnerik tur til Hildurs Urterarium!

Den 25 juni 1993,  var beboere og betjening v/Sømna alders og sykehjem, hjemmesykepleien og bygdefolk på tur til Hildurs Urterarium. Det var en uforglemmelig opplevelse å få komme dit og få oppleve det mangfold av severdigheter de har å by sine gjester. En fantastisk arbeidsinnsats er lagt ned av Hildur og Torbjørn Tilrem, som det står stor respekt av.

Også i år fikk vi benyttet tilbudet med gratis T.T.S. buss. Et veldig fint tiltak som vi setter stor pris på. En stor takk for det. Ellers brukte vi Minibussen ved sykehjemmet og privat bil. Været viste seg fra sin beste side og vi hadde en fin tur til Tilrem.

Vi blir ønsket velkommen av Hildur og Torbjørn. Hun kledd i en vakker Nordisk drakt, (vikingedrakt) som også blir brukt i Sverige og Danmark. Fra første stund føler vi oss velkommen, og vi blir alle bergtatt av Hildur da hun forteller om sine urter og dens virkninger, historier og overtro.

I gamle dager, var blant annet, duftende balsamblader fint å legge under bringen for å holde seg våken i kirken. Matrem var en plante som skulle hjelpe mot hysteri. Mange har ønsket seg avleggere av den. Jenter som hadde kommet i uløkka, kunne ta noen blader med trolldomsurt i badevannet, så ble de jomfruer igjen.

Hildur har 400 kryddervekster og urter i sin urtehage. Noen av plantene er plassert i krukker, som gjør det lettere for blinde og svaksynte, samt at det letter arbeide med lukingen. Et eget giftbed har hun også, der finner vi blant annet Revebjelle. Bladene blir tørket og pulverisert til hjertemedesinen”Digitalis”.

Omvisningen fortsetter i vinterhagen. Der er det vakre drivhusroser, en gammeldags ”Oleander”, så stor som et tre, full av blomster. Der finnes Banantre, Appelsintre og mye annet. Innimellom er det sittegrupper. Vi slår oss ned og bare koser oss, stum av beundring. Man bestemmer seg for et nytt besøk, senere på sommeren, når hundrevis av roser står i flor ute.

Vi hører gårsklokken ringe og vi blir bedt inn til storstuen. Der forteller Torbjørn, på en glimrende måte, gårdens historie fra forhistorisk tid.

Tilrem gård var den første, faste jordbruksbosettning på Sør- Helgeland for 3500 år siden. Oldemor til Torbjørn, Jonette, kom til gården som leilending i 1847. Men i 1893 da sønnen, Tørris, skulle overta gården, ville Jonette at han skulle være selveier. Jonette søkte da eieren, en godseier i Kristiania, om å få kjøpe gården. Det fikk hun for 3100,-kr. Selv ble hun da kårkjerring.

Men allerede så tidlig som i 1650 bodde det en slektning av Torbjørn, ved navn Henrik, på gården. Han var gift 3 ganger og hadde 14 barn, så i Brønnøy er det stor etterslekt av Henrik.

Hildur kommer og byr oss hjemmelaget vin. Vinen kalles ”skjaldvor”, oppkalt etter den første gårdkjerring på Tilrem. Hildur er den eneste i Norge som har Vinmonopolets tillatelse til å servere hjemmelaget vin til sine gjester. Vinen er laget av krekling, men ellers er oppskriften hemmelig. Så blir vi servert nydelig urtesuppe, som det er 10 forskjellige urter i , og urtebrød.

Til kaffen serveres det kringle og en kake som kalles Epleplukk, alt er hjemmelaget. Maten smaker fortreffelig, og man føler en atmosfære og ro i dette huset med sine minner fra fortiden, som ikke kan beskrives. Men en hyggelig stund tar så alt for fort slutt og vi må begi oss på hjemtur.

Vi takker Hildur og Torbjørn hjertelig for den hygge og trivsel de ga oss.

Som aktivitør i mange år på sykehjem, (Sømna Omsorgsenter) har det blitt mange turer og fester, som jeg tror har vært til berikelse for de eldre. Hyggelig om noen har interesse av at jeg skriver om dette.

Hilsen Hildbjørg.

Hurtigrutetur for sykehjems-beboere!

Beboere og betjening ved Sømna alders-og sykehjem fikk nylig anledning til å være hurtigruteturister i noen timer. Det ble en uforglemmelig tur i det fine været og en opplevelse for de eldre.

Vi dro fra Brønnøysund med hurtigruteskipet ”Narvik” til Rørvik. Mannskapet hjalp oss om bord med rullestolene, så det gikk greit. Vi tok så heisen opp til panoramadekket. Der nøt vi utsikten, spiste og drakk kaffe, pratet og lo. Ja, vi hadde det alle tiders.Da vi kom til Rørvik, var det å gå om bord på hurtigruten ”Midnatsol”. Også der fikk vi god hjelp av mannskapet.I det hele tatt ble vi tatt hånd om på beste måte. Deilig middag fikk vi servert i den fine spisesalen, og de eldre frydet seg stort.

Kl.01.00 om natten kom vi til Brønnøysund, og på kaia var det et yrende liv. Folk sto som sild i tønne og Brønnøysunds Musikkorps spilte i forbindelse med Torghattfestivalen, så vi følte oss mottatt som grever.En kjempefin tur som vi nok aldri glemmer.

De som var med: Therese Småeng, (99 år) Anders Pedersen, (83) Hilma Hansen, (87) Harald Hjelmseth (91) og Erling Nielsen (56). Ledsagere var: Aud , Elin , Heidi , Anne Helene  og Hildbjørg .

Denne turen fåregikk på 1990-tallet.

På tur til Leka!

Den 24.05.89 hadde vi en drømmetur til Leka, der beboere fra aldersheimen og bygdefolk var med. Vi var 45 stk. som gikk på bussen, som var innleid fra Leka. Kl. 10/00 gikk ferja fra Vennesund til Holm. Vi bilte så gjennom et nydelig landskap  denne fine forsommerdagen. Passelig med sol og varme, og vi nøt turen. Vi kom til Gutvik i god tid og dro derfra med ferga kl. 11/30.

Så var vi på Leka og det var virkelig en opplevelse å få se seg omkring på denne øya. Først dro vi til kafeen, som kalles "Leka Motell". Der ble vi ønsket velkommen av de ansatte, som sto og håndhilste på oss alle. De hadde stelt det nydelig med to langbord som var pyntet med blomster og hvite duker.Menyen var kjøttkaker, erterstuing og grønnsak-salat. Is og kaffe til slutt. Vi takket for den deilige middagen og personalet takket oss for at vi kom og ønsket oss god tur videre.

Vi tok oss en tur opp i høyden for å se på steinhusene.  Det var en nydelig utsikt utover holmer og skjær og mange bilder ble tatt. Vi ga oss god tid og pratet og koste oss. Det er virkelig en turistattraksjon å se på disse stein hyttene. Det skal mye stein til og mye tålmod for å sette opp alle disse hyttene.

Så kjørte vi rundt på Leka. Den trivelige sjåføren fortalte oss mye fra krigens dager, og ellers om hendelser både fra gammel og ny tid. Blandt annet så vi Lekanøy, en fjellformasjon som er veldig uvanlig. På nordsiden er det mye rødt fjell, med store sprekker i det øverste laget. Vi fikk vite at fargen kalles Terpentin. Et hvit merke i fjellet viste oss hvor ørnereiret hadde vært. Ei lite jente på tre år ble tatt av ei ørn da hun var ute og lekte. Ørna la henne i et reir høyt oppe i fjellet. Hun var sporløst forsvunnet i sju timer før hun ble funnet på en fjellhylle 1700 meter fra stedet der hun forsvant. Heldigvis ble hun berget, der hun låg på ei lite fjellhylle på 180 høydemeter. Hun lever den dag i dag, og heter Svanhild Hartviksen. Det ble fortalt at da Svanhild ble funnet, hadde hun blodige hender og lå besvimt bare 20 cm. fra kanten av fjellhyllen. Redningsmannskapene hadde problemer med å ta seg opp dit. Det var i 1932 denne utrolige historien skjedde.

Da kl. var15/45 tok vi ferja til Gutvik. Hjemturen gikk fint med samme strålende sommervær. en uforglemmelig tur som vi vel aldri glemmer.
Hildbjørg Olaussen.

"Ørne-jenta" Svanhild Hartviksen gikk bort 15. nov. 2010. 82 år.